על אודות

כפי שהחדשות מעידות מדי יום, הבנת עולם הדתות רלוונטית מתמיד: מדאע"ש ועד ערכי המפלגה הרפובליקאית בארה"ב; מהמפלגות החרדיות והציוניות הדתית ועד ראש הממשלה היפני הלוקח את ראשי מדינות ה-G7 לבקר במקדש איסה העתיק, לקול מחאת יריביו בממשל הסיני; ממכה לירושלים ולנהר הגנגס הזורם דרך העיר ההודית הקדושה ורנאסי. הדתות, הרגשות שהן מולידות ומבני המחשבה שהן מייצרות ממשיכים להניע את העולם. למרות הקידמה וההכרזה על מותו של האלוהים, מרבית בני האדם עדיין מאמינים בדת כזו או אחרת והדתות מהוות נדבך תרבותי מהותי בכל פינה בגלובוס. במובן ממשי, הדתות הן השער להבנת נפש האדם ותפיסת עולמו.

החוג למדע הדתות באוניברסיטה העברית בירושלים הוא אחד המקומות הטובים בעולם להתעמק בנושאים אלה. זהו גם החוג היחיד בעולם בו ניתן ללמוד את התחום בעברית (זהו החוג היחיד בארץ המלמד לתואר בוגר בתחום). החוג הוא אחד הוותיקים באוניברסיטה, ויחד עם זאת בעל סגל צעיר ועדכני ומציע תוכנית לימודים עשירה, חדשנית, ומגוונת. 

לחוג שני דגשים עיקריים המזינים אחד את השני: הראשון הוא ההכרות הטובה שהחוג מעניק לתלמידיו עם הדתות המרכזיות בעולם ועם סוגיות מרכזיות בחקר הדתות, תוך שהוא מאפשר מבט נרחב על הדת מחד והתמקדות בחקר דתות ספציפית לפי בחירתו של התלמיד מאידך. הדגש השני הוא מסלול לימודים חוויתי, הכולל סיורים וקורסים נוסעים, כאשר אנו מאפשרים לתלמידינו מפגש עם השאלות הקיומיות הגדולות שהעסיקו את הדתות לאורך השנים - שאלות חשובות עבור כל אחת ואחד, אז כמו היום.

קצת היסטוריה

החוג למדע הדתות באוניברסיטה העברית נוסד בשנת 1956 על-ידי פרופ' צבי וורבלובסקי ופרופ' דוד פלוסר (זכרונם לברכה) כחוג ללימודים מתקדמים בפקולטה למדעי הרוח. מאז היווסדו החוג התברך במורים וחוקרים דגולים, בהם חתני פרס ישראל וחברי האקדמיה הלאומית למדעים. במשך יותר מחמישים שנה עמדו במרכז ההוראה של החוג קורסים מתקדמים לתואר השני והשלישי יחד עם חטיבת לימודים בתולדות הנצרות לתלמידי התואר הראשון של הפקולטה למדעי הרוח. בשנת 2008 נפתחה בחוג תכנית לימודים עשירה לתואר בוגר על ענפיה השונים של חקר הדתות: לימודים תיאורטיים ומשווים לצד אפשרויות להתמחות ביהדות, נצרות, אסלאם ודתות אסיה. כיום, החוג למדע הדתות באוניברסיטה העברית הוא החוג היחיד בארץ המציע תכנית לימודים רחבה ומגוונת לתלמידי בוגר ומוסמך בחקר הדתות.

דבר ראש החוג

tashfab opening letter page 1
tashfab opening letter page 2

 

צרו קשר

כתובת למשלוח דואר:
החוג למדע הדתות
הפקולטה למדעי הרוח
האוניברסיטה העברית, הר הצופים
ירושלים, מיקוד 9190501

מזכירות החוג: גב' מירב פישר
בניין מדעי הרוח, חדר 4605
שעות קבלה: ימים א', ב', ג', ה': 13:00-10:00
יום ד': 12:30-9:30, 15:00-14:30
טלפון: 02-5880287; פקס: 02-5883572
דוא"ל: meiravfi@savion.huji.ac.il

ראש החוגד"ר נפתלי משל
nmeshel@huji.ac.il

יועץ לתואר בוגר: ד"ר אביתר שולמן
evitar.shulman@mail.huji.ac.il

יועץ לתואר מוסמך: ד"ר יונתן מוס
yonsmoss@gmail.com


חפשו אותנו בפייסבוק: ComparativeReligionHuji@